Звезди
Архитект Здравков
Архитект Здравков: Искам да продължа да проектирам качествена архитектура и тя да кореспондира със средата си, не искам да правя проекти сами за себе си, а искам те да са внимателно осмислени и да носят удоволствие на хората и да подобряват града. Създаването на проекти е като гледането на деца, с отглеждане на едното дете се появява желание за второ, което е нещо много, много хубаво.
Здравко Симеонов Здравков е роден на 27 септември. През 1997 г. завършва магистърска степен по архитектура в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в Катедра „История и теория на архитектурата“. Дипломира се с проект за търговски център, за който получава Наградата на Камарата на архитектите в България.
Арх. Здравко Здравков е основател на архитектурни бюра „Квадра 04“ ЕООД и „Инфраконсулт груп“ ООД. През 2000 г. оглавява сектор „Градоустройство“ в община Плевен, а през 2004 г. заема длъжността главен архитект на община Червен бряг в продължение на четири години. От 2008 г. се занимава изцяло с частна практика в областта на инвестиционното проектиране.
Автор е на проекта за реконструкция на Градски стадион в Ловеч, който се нарежда сред най-високо категоризираните от УЕФА съоръжения в родната „А“ група. Проектира множество жилищни сгради и еднофамилни къщи, както и съпътстващи обекти на инженерната инфраструктура – железопътни гари, бензиностанции. По негови проекти са изпълнени редица производствени предприятия, както и автомобилният завод на Great Wall Motors в България.
През месец април 2016 г. печели конкурса за избор на Главен архитект на Столична община. На 16 май 2016 г. встъпва в длъжност Главен архитект на Столична община и ръководител на Направление „Архитектура и градоустройство”. Печели конкурса за главен архитект с концепцията си за управление на системата и процеса на градско планиране и развитие на Столична община.
В изпълнение на концепцията за управление, по предложение на арх. Здравко Здравков Столичен общински съвет приема решение за преструктуриране на Направление „Архитектура и градоустройство“. Основната цел на промените е осигуряване на по-добра координация между звената и повишаване на ефективността на работата при обслужване на гражданите и бизнеса съгласно законовите правомощия и задължения.
По предложение на арх. Здравко Здравков се инициира и създаването на работна група, която да изготви обща визия на столицата и развитието на прилежащите му територии в дългосрочен план до 2050 г. С решение на Столичния общински съвет се приемат Методическите насоки за разработване на дългосрочна Визия за развитие на София и крайградските територии на 23 февруари 2017 г.
В края на 2016 г. датският урбанист и архитект Ян Геел приема поканата да консултира Столична община в създаването на стратегия за развитие на публичните пространства в градския център, поставяйки началото на проект „София – град за хората“. На 4 октомври 2017 г. арх. Здравко Здравков организира публично представяне на Доклада по проект „София – град за хората“ в УАСГ.
От месец октомври 2018 г. е в състава на членовете на съвета на директорите на „Метрополитен“ ЕАД.
Награди
През 2011 г. печели награда в конкурса „Сграда на годината“ в категория „Производствени и логистични сгради“, за автомобилния завод на „Литекс моторс“ в Ловеч.
През 2006 г. печели първо място в категория „Интериорен дизайн“ на вестник „Строителство и градът“. В категория „Производствени и логистични сгради“ в конкурса „Сграда на годината“ през 2011 г. получава първа награда за автомобилния завод на Great Wall.
През 2016 г. главният архитект на общината Здравко Здравков и служителите от Направление „Архитектура и градоустройство“ печелят първо място в категория „Общинска администрация“ в конкурса „Наградите на БАИТ 2016“ с проекта за административно обслужване на гражданите и бизнеса, за подобряване на бизнес средата и постигане на публичност и прозрачност на работата на администрацията.
Ако някой не знае с какво се занимава може да си помисли, че този слаб и висок елегантен човек е примерно спортист, треньор, футболист. Запознавам се с арх. Здравков на едно обсъждане за бъдещето на най-красивия район на София, този на Оборище. Впечатли ме спокойствието на архитекта. Независимо и от неудобните въпроси и многото позвънявания по телефона, той запази спокойствие и на всички обясняваше с подробности темите, които бяха важни. Други граждани насочваше към деловодството, на трети записваше номерата на проектите за проверка, лично отношение към всички. На въпроса ми, кога може да ми отговори на моите въпроси, ми посочи точен ден и час, като направи уговорката, че по този график се движи лично, и няма начин да забрави, независимо че интервюто ни беше след две седмици.
Господин Здравков, представете се с няколко думи на нашите читатели. Кой е архитект Здравков?
Позицията на главния архитект е свързана с много големи очаквания към мен самия. Аз трябва да бъда и перфектният администратор, умел градостроител, нерядко проект мениджър и в същото време архитект с усет за града. За мен е важно да бъда възприет с чисто човешките ми качества, аз подхождам по нов начин към нещата в управлението което ръководя, искам хората да гледат на мен като на човек с нова визия, който да даде правилната посока на развитие на София и подобри репутацията на администрацията.
Кога дойде желанието Ви да проектирате сгради?
Като ученик обичах да спортувам и желанието ми беше да се занимавам с математика или инженерни науки или да поема професионалния път на баща ми - озеленител, но едва по - късно се ориентирах към днешната ми професия. Това стана, когато тръгнах в десети клас на уроци по рисуване и по препоръка на учителя ми реших да кандидатствам Архитектура в тогавашния ВИАС. Сега синът ми е на същата възраст, но аз по никакъв начин не искам да му влияя. Искам той сам да избере какво го вълнува и какво да работи. Така както моите родители не са ми поставяли условия да избирам определена професия, така и аз го оставям сам да направи своя избор, да се ориентира правилно без да му поставям условия. Когато аз учех, си мислех, че ще работя творческа работа, а не административна, моя основна цел не е била да бъда главен архитект, искал съм и искам да създавам красота и добре планирани и качествени проекти, но така или иначе в определен момент от живота ми заемам тази длъжност и ще се опитам да дам всичко от себе си, да направя започнатата реформа - София да се превърне в устойчив, здравословен, оживен и безопасен град. Изключително съм щастлив от факта, че имам пълната подкрепа и доверие на Кмета - госпожа Фандъкова в тази нелека работа.
Кои са най- красивите Ви проекти?
Любимите ми проекти са малки къщи, радвам се че съм влязъл в живота на хората, в техния начин на живот. Да се направи проект на къща е нещо сложно, защото трябва да знаете навиците на хората, влизате в спалните им, трябва за знаете къде да е съдомиалната машина, писуарите в тоалетните. Някой, ако твърди че могат да се прилагат типови проекти, трябва да знаете че това не е възможно. Най-красивите ми проекти са успели да направят един добър продукт между моята визия като архитект и желанието на собствениците.
Най-значимият Ви проект?
За съжаление това е първият и последен проект за истински автомобилен завод в България, за този обект отделих три години от живота си. Смятам, че имаме място в автомобилния бизнес, анализите са, че София е едно от най-добрите места за такъв завод, който може да бъде направен в Кремиковци. Имам много проекти за търговски обекти, но не мога да посоча конкретни, защото всички ми харесват.
Коя е най-значимата промяна, която направихте в столицата, откак сте на тази длъжност?
Според мен свършихме добра работа с изменението на закона за устройство и застрояване на столичната община. Изработен е през 2007 година, изменян е през годините, имаше своите недостатъци и се създаваха възможности за търсене на вратички и застроявания при ъгловите имоти. Промяната, която направихме в закона ще даде резултат в структурата на града едва след години. Но възможностите за заобикаляне на закона с ползването на надвишени параметри се създадоха благодарение на тези вратички, дори и сградата „Златен век” беше създадена точно благодарение на тази „вратичка“. Втората революционна наредба е новата наредбата за градската среда, свързана с цялостната визия за града от уличните пейки, маси, кошчета, настилка до фасадите в центъра. Въведохме промени свързани и с ограничението на височината на сградите в целия град. Не на последно място, по времето на моето управление развихме и нашия електронен портал, който е все повече посещаван и има 3300 посещения на ден, дава огромен обем информация, както към всички проектанти, така и на гражданите на София.
Накъде се развива София?
Тенденцията за концентрация на население в големите градове през 21 век е трайна, но разширението на града ни по периферията следва да стане, едва когато има изградена съответната инженерна инфраструктура и подходящите транспортни връзки. София все още има потенциал да се развива и в рамките на компактния град, като се търси развитие в рамките на бившите индустриални зони. Например в бившето НПЗ Хладилника, или на запад около Западна фабрика, териториите на бивши ЖП-ареали. Устойчивото развитие на града не е дисперсно, а напротив, компактно с къси пешеходни връзки. Защо трябва да пътувате ежедневно 40-50 минути до работното място, ние като урбанисти трябва да намерим начин да съкратим транзитните придвижвания в града, за да намалим зависимостта си от автомобила. През 1961 година е София е планирана за 81 автомобила на 1000 човека, а сега са 500-600 на 1000 човека. Доказано е, че след 20 минути в задръстване, човек вече е преуморен и неефективен за пълноценна работа. За да създадем град с къси пешеходни връзки трябва да съсредоточим концентрацията на сгради и хора около спирките на масовия градски транспорт и метрото. Но първата стъпка в създаването на града за хората е развития обществен транспорт. Не можете да обричате семейството си да идва само с автомобил до центъра или до работното място от луксозния комплекс например. Ежедневните паразитни пътувания натоварват хората. Градът, който работи най-добре пешеходно е Париж, защото имат висока плътност на застрояване с най-къси пешеходни връзки.
Наричат ви „надъханият” архитект. Харесва ли Ви това определение?
Не знам, надъхан ли съм, амбициозен ли съм, какъв съм, но обичам да довършвам нещата. За мен са важни резултатите, при проблем, не търся виновник, а търся решение, търся начин за излизане от проблема.
Докога ще продължи строителният бум?
Усеща се насищане на пазара, бумът е обвързан с ниските лихвени проценти в банките, но когато те се увеличат, ще намалее и търсенето. Ще стигне пределните нива, няма да расте нагоре. Надявам се заради възможностите, които предлага София да продължим да увличаме и хората от страната. Предният пик задържа нивата на пазара, очаквам сега той да бъде до 2020 година. През 2018 година в СО сме издали разрешителни за строеж на около 20 000 нови жилища, миграционният натиск не е голям, голяма част от тези жилища се купуват с цел инвестиция.
В малкото свободно време, което имате, какво предпочитате да правите?
Посвещавам най-вече на сина ми свободното ми време. Обичаме да се гмуркаме, да ходим заедно на футболни мачове. Работата в общината е огромна, имаме по 250 заявления в деловодството на ден и никой не го интересува казуса на другия, очаванията на всички са големи.
Архитект Здравков, какви са мечтите Ви?
Искам да продължа да проектирам качествена архитектура и тя да кореспондира със средата си, не искам да правя проекти сами за себе си, а искам те да са внимателно осмислени и да носят удоволствие на хората и да подобряват града. Създаването на проекти е като гледането на деца, с отглеждане на едното дете се появява желание за второ, което е нещо много, много хубаво.
Интервюто взе Мариана Аршева