Звезди
СЕРГЕЙ ИГНАТОВ
От грамотността и от образоваността зависи качеството на живот на всеки един човек.
Професор Сергей Игнатов завършва египтология в Санкт-Петербургския университет, факултет по ориенталистика (Русия).
През 1994 получава докторска степен по египтология от университета в Санкт-Петербург. Тема на дисертацията: “Приказката на претърпелия корабокрушение в контекста на египетската история и култура в епохата на Средното царство.” (на руски език).
1997 става доцент по египтология в Софийския университет “Св.Кл.Охридски”.
Има следните специализации:
1993 – All Souls College, Oxford
1995 - All Souls College, Oxford
Основател на египтологията в България.
От 2000 г. е ръководител на българската изследователска мисия в Египет.
От 2002 до 2009 година е ректор на Нов български университет. През юни 2009 става доктор на историческите науки.
От 2009 до 2013 година е Министър на образованието.
От 2013 г. е член на Настоятелството на Нов български университет
Чрез Български институт по египтология на Нов български университет България се нарежда сред държавите, които активно участват в световната интелектуална надпревара по изследването на египетската култура. През 2015 г. се навършват 30 години от началото на преподаването и провеждането на научни изследвания в областта на Египтологията в България и 20 години от стартирането на първите програми по Египтология в областта на висшето образование в страната ни. През 1995 г. за първи път са приети студенти по Египтология в програмите на Нов български университет, като днес обучението се извършва в степените бакалавър, магистър и доктор. Нов български университет и Сорбоната, Париж имат съвместна докторска програма по Египтология.
От 2010 г. за първи път българската държава чрез Български институт по египтология, НБУ започна и работа по археологически разкопки в Египет. Първата българска археологическа мисия в Египет на БИЕ в последните години е и единствената българска археологическа мисия извън границите на България. Учените от Института работят по разкриването, възстановяването, консервирането и публикуването на гробницата на жреца Пиай (ТТ 263) от епохата на Рамзес II. Гробницата се намира в Шейх абд ел-Гурна на западния бряг на река Нил в гр. Луксор. В този некропол са погребани високопоставени египтяни, живели в древния гр. Тива – столицата на Египет и света в продължение на столетия.
Професор Игнатов, не Ви ли е страх да отворите гробната камера на Пиай, жрец на Рамзес II? В Египет заедно със студенти и докторанти провеждате разкопки в район, където са погребани знатни египтяни, как Ви позволиха да работите по тази гробница?
Разрешиха ни на базата на дългогодишно изгражданите отношения, които поддържам с Египетската държава, както и на базата на научното СV - моето и на моите ученици. Ние също така не плащаме концесия за правото да работим по гробницата. Колкото до отварянето на самата гробница - в това няма нищо мистично, няма “проклятие на фараоните”, може да има проблем само на бактериална основа. Аз не вярвам, че съществува отмъщение на древните египтяни, чиито покой нарушаваме. Всъщност ние възкресяваме живота им, реставрираме гробниците им, като по този начин даваме възможност на починалия да контактува с нашия свят посредством стенописите и изображенията. Тази работа в Древния Египет се е извършвала от специални жреци, днес я вършат египтолозите.
Във Вашите трудове говорите за Заповедите на Бога. Каква е следващата Заповед на бога?
Има две основни заповеди! Едната е да обичаш Бога. Когато обичаш Бог с цялото си сърце, няма значение кой е с теб и кой не е с теб, кой те обича и кой не те обича. И втората заповед е да обичаш ближния като самия себе си. Това означава много и е много трудно. Това са заповеди, дадени от Спасителя, но корените им откриваме още в Древния Египет, в текстове от различни епохи.
Имаше широка дискусия в обществото трябва ли да отпадне пълния член в образованието. За Вас това беше нещо „несериозно“. Защо?
Пълният член не е заплаха за българското образование. Заплаха е желанието у някои да се направи езикова реформа в полза на неграмотността. Важно е хората да бъдат образовани. Езикът е инструмент на общуването. Хората живеят в различни светове – има хора, които живеят в свят, населен със сто думи, други ползват цялото богатство на собствения си език, а трети добавят богатството и на други езици. Това са неизброимо много вселени, защото това което не съществува в езика, не съществува в света. От грамотността и от образоваността зависи качеството на живот на всеки един човек. Затова по никакъв начин не бива да отстъпваме и вместо да опростяваме правилата, трябва да ги направим достъпни, привлекателни и интересни за младите хора. Ние постъпваме ежедневно така, както сме образовани и ако осигурим добро образование на нашите ученици днес, всъщност ще им осигурим добър живот в бъдеще.
Като министър за 2013 г. успяхте да договорите най-високия брутен бюджет за образование за изминалите 5 календарни години, в размер на 2 млрд. 920 млн. лв. Как успяхте?
Имах съмишленик, колкото и да не вярвате и това беше министър Дянков. Договарянето на този най-висок бюджет беше свързано и с планираното приемане на Закона за училищното и предучилищното образование. Ако една система е нереформирана, няма смисъл да се наливат пари в нея. Не трябва да вървим след събитията и да запушваме дупки. Затова подготвихме закона и бюджет, който да го обезпечи. За стабилността на обществото най-важни днес са детските градини и училищното образование. Трябва да се смени системата на заплащане на учителите, заплатите да се увеличат и да станат както в IT сектора. Трябва да сменим и изискванията към тях – атестация, срочни договори, квалификация, млади кадри и т.н. Ако оправим образованието, ще оправим всичко останало. Образованият човек е по-здрав, той води пълноценен начин на живот. Образованият човек не извършва закононарушения, защото познава закона и не на последно място - образованият е в помощ на останалите, а не във вреда!
Вие сте против съществуващата система за оценяване в училище, премахнахте оценките за най-малките. Защо?
Оценките са реални, колкото е реален нашият живот. Каквато и да е системата за оценяване, тя ще работи по един и същи начин, ако не се промени гледната точка спрямо нея и тук възниква и въпросът: Училището за какво готви децата – да се явят на изпити и да изкарат високи оценки или да се справят в живота? По инерция продължаваме да готвим децата си за системата за оценяване и по тази причина те ходят на допълнителни уроци, а не правим твърде сложното – да сменим философията на образователната система.
Против това съм децата да се подготвят за изпити, да ходят денонощно на уроци, да нямат детство. Примерно, в седми клас, ако не влязат в английската гимназия, родителите не са доволни. Но те са деца, имат проблеми с хормоните в този момент, а родителите искат нещо абстрактно от тях. В момента има празни места в университетите и пак има истерия.
Застъпвате се за за електронно обучение в училищата и университетите. Може ли това да се въведе скоро навсякъде?
Ние в НБУ сме частен университет, въведохме сами електронното обучение преди повече от деситилетие и мисля, че към момента това вече може да стане навсякъде в България. То е свързано основно с промяна на философията на образователната система - университетите следва да се занимават с развитие на индивида. Нямам нищо против развитието на колективните форми, но лидерите на света се насочват към развитие на тази индивидуална форма. Студентът може да не е имал възможност да дойде на лекции, да се прибере късно през нощта и да си пусне лекцията на професора вкъщи, след това да му напише мейл или да остави мнение в общия форум на курса.
Редно ли е министерски чиновници да пишат учебници?! Прекалено се завишава трудноста на задачите и т.н.?!
Мен ме бяха поканили да пиша част от учебник по история, но отказах. Говоря на друг език, на децата трябва да им се говори на разбираем език. Учителите трябва да пишат учебниците. Също така трябва да имаме предвед, че отдавна учебникът не е единственият източник на информация.
Суетен ли сте?
И да, и не. Не съм суетен по отношение на дрехи - не разбирам от марки, не следя света на модата. Но чрез външния си вид се старая уважавам себе си, околните и да спазвам протокола. Най-често мои наставници в модата са студентите в Университета. Суетен съм по отношение на това, че държа да си говоря на един език със студентите.
Какви са ващите мечти?
Искам да изградя Sofia House в Луксор. Там има Chichago House, те имат голяма история, присъстват в Египет още от самото начало на проучванията. Трябва да положим усилия и да се впишем в контекста на световната египтология.
Вярвам в успеха на България!
Интервюто взе: Мариана Аршева
сп.Мери, октомври 2015