Звезди
Изабела Роселини
Когато отидете на психотерапевт, той винаги пита: „Сигурна ли сте? Как се чувствате от бръчките си?” Аз отговарям: „Не зная, тъй като не ги виждам. Виждам ръцете си, но не виждам лицето си. Поглеждам го само за пет минути сутрин, докато си мия зъбите!” Женските списания са изпълнени с обяснения как да се справим с драмата, че остаряваме, но мисля, че ако си независима и свободна жена, като каквато се изградих аз, това не е проблем. Това са думите на една от най-големите модни икони – Изабела Роселини, когато я питат как се справя с това, че вече не е в първа младост. Но всъщност освен тези самонадеяни изказвания, тя все още има какво да покаже на публиката. Филмът й „Зелено порно” шокира публиката, но за сметка на това се хареса на критиката. „Ако бях водно конче – казва Роселини, – щях да имам огромни очи и щях да мога да гледам едновременно нагоре, надолу и напред. Щях да имам много слабо тяло и прозрачни крила”. Тези прости думи бележат началото на осем истории, които разглеждат сексуалния живот на насекомите. По-лошото в случая е, че тези същества обикновено плащат за забежките си, и то най-често с живота си. Това обаче не е проблем за актрисата и режисьорката, която играе осем различни насекоми в „Зелено порно”.
В интервютата, които дава, след като филмът придоби популярност, личи, че дъщерята на великия режисьор говори с голяма наслада за секса между насекоми. Осемте епизода, всеки с продължителност една минута, са както информативни, така и забавни и показват доста интересни подробности от тази до известна степен не много популярна тема.Роселини е дъщеря на шведската киноикона Ингрид Бергман и италианския режисьор Роберто Роселини. Родена и отрасла е в Рим и Париж. Още на 13 години й е открита сколиоза – изкривяване на гръбначния стълб. За да се коригира, Изабела е подложена на 18-месечни медицински мъчения – болезнени разтягания, операция, при която в гръбнака й са сложени части от други нейни кости (по този начин се избягва рискът от отхвърляне), както и тежко възстановяване след тази интервенция. За съжаление и дъщеря й Елетра също развива това заболяване, докато е все още дете. На 19 години се мести да живее в Ню Йорк и започва работа като преводач и репортер за италианската телевизия РАИ. Изабела не е твърдо убедена, че иска да живее в Ню Йорк, докато не се появява Мартин Скорсезе, за когото се омъжва през 1979 г. Бракът им трае само три години и веднага след като се разделят, тя се жени за немския модел Йон Видеман (в момента той е на висока позиция в „Майкрософт”), от когото е и дъщеря й Елетра. За Изабела се носят слухове, че се е срещала с едни от най-известните мъже на световното кино, сред които Дейвид Линч и Гари Олдман. Изабела несъмнено е красива – избирана е сред петдесетте най-красиви хора на планетата според списание People през 1990 и през 1995 и е под № 84 в списъка на 100-те най-сексапилни киноактриси на списание Empire през 1995.
Кариерата на модел
Кариерата й на модел започва малко късно – чак на 28 години. Тогава прави първите си снимки за „Вог”. Оттогава нейни снимки се появяват в най-големите модни списания – „Мари Клер”, „Харпър’с Базар”, „Ел”. през 1998 г. в Париж е направена изложба с нейни снимки, озаглавена „Портрет на жена”. Върхът на кариерата на модел на Изабела е избирането й за рекламно лице на козметичния гигант Lancome през 1982 г. През 1990-а тя е включена в разработката на аромата „Трезор” на Lancome. Това й дава основа да започне производството на свой парфюм Manifesto съвместно с Coty Group. Но въпреки това ползотворно сътрудничество, през 1996 г. Изабела е заменена като рекламно лице на марката заради това, че вече е „прекалено стара”. Реванш има много години по-късно, когато дъщерята на Изабела – Елетра, е избрана за рекламно лице на същата марка. Според италианските медии реакцията на Изабела Роселини е била повече от ентусиазирана при новината за ангажирането на дъщеря й от реномираната козметична марка.
Пред близки тя споделила, че никой друг факт – дори новина за брак или очаквано бебе на Елетра – не би бил в състояние да зарадва повече кинозвездата.
За дъщерята на Роберто Роселини и Ингрид Бергман ангажирането на Елетра е нещо като семеен реванш.
Родената през 1983 г. Елетра е дъщеря на Изабела и Джон Видеман. Киното обаче засега е далече от кръга на интереси на младото момиче. „Има твърде много кино в семейството ми. Обичам да гледам филми, но не и да бъда вътре в тях”, казва Елетра. Преди три години тя стартира и кариерата си на манекенка, дефилирайки по подиумите в Милано и Ню Йорк.
Според самата Елетра най-красивата манекенка в света е Линда Еванджелиста, „защото винаги умее да се трансформира”.
Филмова кариера
Изабела няма как да избяга от кармата си и се пробва в киното още когато е на доста крехка възраст. Първата й роля е второстепенна във филм с майка й Ингрид Бергман. И все пак кариерата й на актриса тръгва нагоре чак след смъртта на майка й. „Смъртта й отива” (1992), телевизионният минисериал „Одисей” на Андрей Кончаловски са само част от успешните й проекти. Но в историята на киното тя ще остане с ролята си в „Синьо кадифе” на Дейвид Линч. По това време тя вече има договор с Lancome и се притеснява филмът да не попречи на изпълнението му, тъй като ролята й е с открит сексуален подтекст. В крайна сметка филмът се оказва доста успешен, тя получава за него по-голям хонорар от предварително уговорения, както и награда за най-добра главна роля. Според злите езици Изабела няма да бъде запомнена като актриса, а по-скоро като модел, който се справя добре в киното.
Извън блясъка на прожекторите
Далече от актьорството и моделството са нещата, с които се занимава в момента живата легенда. Благотворителните каузи, в които има участие, са неизброими, но може да се спомене, че е един от най-активните борци за спасяването на природата. Самата тя обучава кучета водачи на слепи. Но най-важната й мисия е на посланик на УНИЦЕФ. Изабела има и три издадени книги. Първата е автобиографична и е публикувана през 1997 г. Втората, която вижда бял свят през 2002 г., също преразказва живота й, но този път само във фотографии. През 2006 г. се появява книгата In the name of the Father, the Daughter and the Holy Spirits: Remembering Roberto Rossellini, която е придружена от филм My Dad Is 100 Years Old.
КАРЕ
От Изабела Роселини „Когато бях на върха на славата си като модел, знаех разписанието си по секунди за следващите осем месеца, всеки момент беше планиран, а това продължи цели десет години”.„Няма нищо в манекенството, освен може би това, че продължава малко. Преди и аз живеех със стереотипа, че е глупава професия, но това не е така. Обожавам да прекарвам времето си с интересни и интелигентни хора. Когато си модел, ти се опитваш да интерпретираш това, което те се опитват да изразят. Така поемаш пътешествие в съзнанието им, така ставаш турист на едно изключително място. Винаги са ми казвали, че филмите, които правя са много странни. Но се получава така не защото се стремя, а просто по пътя си срещам интересни хора, в чието съзнание предприемам пътешествие”. „Обожавам да гледам филми, които не се налага да гледаш до края, за да разбереш кой седи зад него. Достатъчно е да видиш един кадър, за да разбереш, че той е дело на Хичкок или Роселини”.
Август 2008