Мода
Tommy Hilfiger – класика по американски
сп.Мери, декември 2014
Томи Хилфигър - дизайнерът, който успя да наложи американския небрежен стил в облеклата, по-популярен като casual. Несъмнено неговата марка е една от най-разпознаваемите в цял свят.
“Аз знаех какво точно искам да правя: да създам собствена марка дрехи, които да показват начина ми на мислене.” Той комбинира използването на класически дизайн и уникални детайли, които включва в облеклата.
Предлага новаторски решения, които отговарят на изискванията за качество и стил. Няколко наложили се вече линии са Tommy Hilfiger, Hilfiger Denim, Tommy Jeans и Hilfiger Sport. Дизайнерът не пропуска използването на традиционния деним, повлиян от модните течения и младежката визия. Неговото име става синоним на градския стил на обличане. Свежест, разкрепостеност и ефектът на новото “старо” - едно изключително разнообразие от модели.
Как започва всичко? Израснал в обикновено католическо семейство близо до Ню Йорк, Томи Хилфигър започва кариерата си още през 1969 г. Той все още е в гимназията, когато само със $ 150, търговски нюх и невероятна доза ентусиазъм поставя начало на кариерата си.
Първоначално отваря малка верига от магазини и съвсем самоук започва да създава собствени модели дрехи. Всичко е за хората. Затова нарича първия си магазин “People’s place” с намерението неговите продукти да бъдат достъпни за всички хора. Когато е на 25 години банкрутира, но това съвсем не сломява Томи, който нито за миг не се отказва да следва желанията си.
10 години по-късно Томи се премества в Ню Йорк, преследвайки смело мечтата си да бъде моден дизайнер и само след няколко години, през 1985 г., представя първата си самостоятелна колекция. Постепенно започва да налага своите дизайнерски решения не само с мъжките си облекла, но и с увеличаване на продуктите, носещи марката Хилфигър. В отговор на желанията на своите клиенти Томи създава колекция изцяло за деца, а малко по-късно се появяват и дамските облекла, наситени с небрежен шик и изчистени детайли. Така той се превръща в един от малкото дизайнери, които смесват колекцията си от мъжки облекла с дамски.
Освен дрехи Хилфигър пуска и редица колекции аксесоари – чорапи, очила, бански костюми, бельо, чанти, вратовръзки, колани, парфюми, часовници. Лица на марката са били известни личности като Джери Хол, Рупърт Евърет, Анастейша, Марая Кери и Бейонсе Ноулс.
Модната индустрия отдавна е признала таланта на Томи. През 1995 г. е определен за най-добрия дизайнер на мъжки облекла от Асоциацията на модните дизайнери в Америка. След три години получава приз за дизайнер на годината от Parsons School of Design в Ню Йорк, a списание “GQ” го определя за мъж на годината. Няколко пъти получава и наградата FiFi, най-популярната в областта на парфюмерийната индустрия.
През януари 2005 г. към компанията на Томи се присъединява и самият Карл Лагерфелд, когато неговата линия Lagerfeld Gallery става част от компанията Хилфигър, но остава със запазена марка Лагерфелд. Дейвид Дайър, изпълнителен директор на Томи Хилфигър, определя сделката като “важна първа крачка”, за да се увеличи присъствието на марката в модната индустрия и да продължи да се разширява продуктовата линия. През 2001 г. по-малкият брат на известния дизайнер – Анди Хилфигър, подписва договор с Дженифър Лопес за създаване на нейна собствена модна линия облекла.
За по-малко от две десетилетия Томи превръща своята малка верига от магазини в голяма и наложила се марка за облекла, посрещаща нуждите на клиенти от всяка възраст и националност. Продуктите с марка Томи може да бъдат открити във водещи магазини не само в САЩ, но и в цяла Европа, Мексико, Канада, Централна и Южна Америка, Австралия, Китай, Сингапур.
В ролята си на главен дизайнер Томи се грижи за всички аспекти от ръководството и производството на своите продукти. Наравно с дизайнерските си ангажименти той не пропуска да се включва в най-различни благотворителни кампании. Големи признания получава именно във връзка с организирането на множество програми, насърчаващи младежите в тяхното обучение и развитие. През 1995 г. основава фондацията Tommy Hilfiger Corporate, чиято цел е да подпомага децата в неравностойно положение. Включва се и в редица други организации и благотворителни кампании, които създават програми за нуждаещи се деца.
Новите тенденции, които предлага модната къща на Томи, отново носят облика на характерния casual стил, с който се наложи дизайнерът. Ако досега традиционните цветове бяха червено, бяло и синьо, то този път дизайнерът предлага нещо съвсем различно. Преобладават изчистените линии сака и костюми в пепит, лила и различни комбинации от каре. Колекцията е вдъхновена от смелостта и вечния стремеж към новото, представена на фона на екстремна среда, сред горещите и безлюдни пустини на американския запад. Една възхвала на красивата и величествена природа, типично по американски.
“Изборът на облекло трябва да бъде забавление, както и един добър начин да покажем своята индивидуалност”, казва Томи, който чрез своите колекции показва пъстротата на Америка. След дълги години и много премеждия той успява да сбъдне мечтата си да се превърне в богат и известен моден дизайнер. Той не само е успял дизайнер, който улавя модните тенденции в градската среда, налагани от младото поколение, но и знае как да предлага и продава своите дрехи. Томи Хилфигър – марката, модата, дизайнерът – всичко това е част от нещата, с които асоциираме страната на неограничените възможности. Заедно с Ралф Лорън, Пери Елис и Келвин Клайн е обявен за един от четиримата най-добри дизайнери на мъжки облекла.
Стилът на самия Томи Хилфигър
Според него кичът е знак за неувереност, затова дори във всекидневието си се придържа към елегантния стил на обличане. Обича високото качеството на дрехите и класическите обувки като например мокасините. “Винаги трябва да се спазва етикета спрямо мястото, на което се намираш”, споделя Томи и се обявява за завръщането на класическия смокинг във вечерните тоалети. Разбира се уикендите са за почивка и тогава си позволява да бъде по-небрежен, но през седмицата е по-скоро малко старомоден и залага на елегантни облекла.