Мода
Новаторът Келвин Клайн
сп.Мери, октомври 2014
Марката с името на американския дизайнер отдавна е оставила трайна следа в световната мода. Той сам описва своята философия на моден стилист с думите, че изработва “семпли, удобни, но стилни облекла без нищо излишно или екстремно в тях.” В колекциите си подобно на Армани се стреми към изчистена линия, дискретност и комфорт.
Келвин Клайн е роден на 19 ноември 1942 г. в Бронкс, Ню Йорк. Още на крехката си петгодишна възраст той знаел, че ще бъде дизайнер. Заслуга за увлечението към модата на малкия Келвин изиграли майка му и баба му. Те забелязали неговия талант за рисуване, както и странния му интерес към платовете. Затова се погрижили да развият заложбите на бъдещия дизайнер. Майка му била много суетна, но и елегантна дама, която винаги водела сина си на пробите при шивача, за да възпитава вкуса му към дрехите. А бабата на Келвин го научила да си служи добре с шевната машина. Невръстният тогава малчуган още докато учел в началното училище създал първите си модели на дрехи. За разлика от своите връстници, които играели футбол и бейзбол, той имал друго занимание, като запълвал свободното си време със скициране и шиене. След години той се записал във Висшата школа по изкуство и дизайн, а след това и в Технологическия моден институт. Отдаден изцяло на работата си, прекарвал часове в ателието, сътворявал модели и изработвал своето портфолио, за да пробие в света на модата. Понякога дори се налагало да работи като уличен художник, за да може да се издържа и търпеливо да дочака славата, която ще го сполети малко по-късно.
След години упорита работа американският моден дизайнер успява да си спечели световно признание за своите дамски и мъжки облекла, както и за другите дизайнерски колекции, които включват бельо, козметика, мебели и обзавеждане на спални и бани. През 1968 г., когато модната индустрия е в депресия поради масово ширещия се хипи-стил в облеклото, Клайн открива собствена компания заедно със своя приятел от детинство Бари Шварц. Сполучливият тандем на талантлив дизайнер и бизнесмен с добър нюх веднага заработва в тяхна полза. Стартират с кампания за колекция палта и още първата им продажба била изключително печеливша. Голям търговец попадна в работилницата на Келвин Клайн и остава силно впечатлен от моделите. Той прави много голяма поръчка, въпреки че дизайнерът все още не е никак известен. Именно тази съдбоносна случка дава успешен тласък в кариерата на Клайн.
Откровен, находчив и истински новатор, той е първият, който слага името си върху джинси със собствен дизайн и създава унисекс парфюмите. Негови почитателки и клиентки са Кийра Найтли, Гуинет Полтроу, Джулия Робъртс и Скарлет Йохансон. Неговите модели често са определяни като минималистични. Безспорно те се отличават с изчистени линии, изрядна кройка и фин силует. Строгостта на стила той сполучливо съчетава с луксозни и естествени материи от високо качество. Богатата неутрална палитра също е характерна за облеклата с марката СК. През далечната 1970 г. американецът въвежда изцяло нова концепция в индустрията на дънковите облекла. Лице на компанията е Брук Шийлдс, която по онова време е сексимвол на тийнейджърите, а за Келвин Клайн дънките и сексапилът са неразделни понятия. Цялата рекламна кампания минава под знака на разкрепостеността и шокиращата откровеност. Тя нарушава табута и показва неща, които хората дотогава са приемали скрито и не са говорили за тях. Провокацията, която дизайнерът отправя, обаче кара всички да запомнят марката. Скандалността отново изиграва значителна роля в лансирането на колекциите, създадени от Келвин Клайн.
Дванайсет години по-късно американецът стартира своя дизайнерска колекция за мъжко бельо. По този начин той отново влиза в ролята на новатор, тъй като това се случва за първи път в историята на модата. Днес може да звучи странно, но тогава на никого не можело и да му хрумне, че за мъжкото бельо може да бъде отделена самостоятелна колекция. Келвин Клайн отново я подкрепя с провокативна рекламна кампания, а година след това започва да прави и дамско бельо.
Неговата пазарна стратегия се състои в предлагането на семпли и практични облекла. И макар че в началото става популярен най-вече с дизайна на костюми и палта, скоро започва да отделя все повече внимание и на спортните облекла. Клайн е един от най-награждаваните американски дизайнери, получили признанието на модните критици. Той става първият моден дизайнер, който печели три пъти последователно наградата Coty и е най-младият стилист, чиито произведения намират постоянно място в Изложбена зала на известността Coty .
Съдбата на марката Келвин Клайн се променя, когато през февруари 2003 г. корпорацията Philips Van Heuesen обяви закупуването й за 430 милиона долара. Още през септември 2002 г. се представят новите дизайнери в компанията, а това се случва по време на модната седмица в Ню Йорк. Артистичен директор на дамската колекция става Франциско Коста, дясната ръка на самия Келвин Клайн. Колекциите прет-а-порте се поемат от италианеца Итало Зучели. Наемат се и нови рекламни лица, сред които се нареждат имената на супер модела Наталия Водянова и актрисите Хилъри Суонк и Скарлет Йохансон. Мъжкото бельо започва да се представя от футболиста на “Арсенал” Фреди Люнберг, чието участие в рекламната кампания предизвиква истински бум в Лондон и километрични опашки пред един от големите магазини на компанията там.
Ароматите
В средата на 80-те се появява първият парфюм на марката CK Obsession, който сякаш изразява “маниакалната страст” на Келвин Клайн към модата. Ароматът е дамски и негово рекламно лице става любимката на дизайнера – топ моделът Кейт Мос. Две години по-късно се появява и Obsession за мъже. Любовната история на английския крал Едуард, който абдикира, за да бъде със своята любима до края на живота си, вдъхновява дизайнера да създаде култовия аромат Eternity. Преминавайки към различни състояния на духа и чувствата, Клайн ги въплътява в аромати. Това са добре познатите ни Escape и Contradiction. Съвременните взаимоотношения между мъжа и жената вдъхновяват парфюма CK One – първият унисекс аромат. Сред последните завладяващи ухания на американския дизайнер се нарежда и Euphoria – един наистина страстен и опияняващ аромат. Най-новият парфюм In2u с марката на американския дизайнер е предназначен за “техносексуалните” младежи от настоящото поколение. Името на аромата е избрано неслучайно, изписано точно в стила на блогърите от Интернет-пространството. Компанията пуска два варианта - “за нея” и “за него”, а създателят описва парфюма като “спонтанен и изкусителен”, изразяващ бързите нагласи и настроения сред младите хора, които са абсолютни технофили.