Мода
Модна къща „Кашарел” – любов от пръв поглед


През септември 2013 френската модна къща също празнува рожден ден – 55-и поред от присъствието си в света на изящтните тоалети и упойващите аромати. Отбеляза го с дефиле, навяващо спомени за миналото, но с поглед, отправен към бъдещето. Основател на модната къща е 81-годишният Жан Буске.
Талантливият дизайнер е роден през 1932 в Ним, Франция. Започва кариерата си през 1947, когато е едва на 15 години, като крои и шие дрехи по поръчка. Няколко години по-късно се премества в Париж и работи като стилист за Жан Журден. През 1958 отваря самостоятелно ателие, в което шие мъжки ризи. Името, което избира за малката си модна къща, е „cacharel” – рядък вид малка дива патица, обитаваща Северна Франция. Скоро обаче стрелката на модния му компас сменя рязко посоката си. Буске зарязва мъжките ризи и насочва енергията и иглата си към дамските дрехи. В началото на 60-те представя изключително успешна серия от дамски блузи, базирани на кройката на мъжките и конструирани без шефове за бюст. За тях той избира полупрозрачна, свободно падаща материя. Резултатът – модна експлозия, най-добре продаваните блузи и хиляди фенове на „дивата патица”. Представянето на тази колекция в Париж грабва вниманието на критиците с модерната и свежа визия на моделите, които ги носят. Жените предпочитат да ги обличат без сутиен, което е голямата, предизвикателна крачка на „Кашарел” към славата. Списание „Ел” показва новаторските модели на страниците си, което им донася международна известност. Но истинската бомба хвърля Бриджит Бърдо, когато се появява в бяла, полупрозрачна блуза на „Кашарел” във филма „И бог създаде жената”.
От тези блузите до пролетните винтидж модели „Кашарел” извървява дълъг път. Като дизайнер за модната къща от 1962 до 1967 работи Емануел Кан. В края на 60-те „Кашарел” дава шанс на фотографката Сара Муун за нейната първа рекламна кампания. Работите й са малко сюрреалистични, но винаги много красиви. Постига завиден успех, акцентирайки върху нежното и романтичното във визията на моделите на „Кашарел.” От 2000 г. начело на модната къща е дизайнерският екип Сюзан Клемантс – Инасио Рибиероса. Стилът на звездното дуо е характерен с богата цветна палитра и микс от щампи и текстури. Под влияние на британо-бразилската двойка модната линия на „Кашарел” заискрява с нова наивно-бохемска чувственост.
Художниците „се развеждат” с модната къща след 7 години отдаденост и труд. Тяхното място на “модния рул” заемат Марк Елей и Вакако Кишимото. Задачата им е трудна – те трябва да върнат машината на времето към годините на разцвет на марката, но същевременно да й дадат нова енергия и свежест. За първи път техните модели са показани в колецията Есен/Зима 2007–2008. Получават вдъхновението си от гардероба на френските гимназистки, затова щампите повтарят предимно драскулките и заврънтулките, изпълващи кориците и последните страници на ученическите тетрадки. На подиума дефилират модели с вълнени палта, елегантни блейзери, плетени рокли и цветни пуловери, наметнати върху спортни ризи. Тези дрехи са прекрасен избор, за да отидеш на училище, да изкараш един приятен уикенд в четене на списания и ядене на кроасани. С дрехитe от шик секция госпожиците никога няма да останат незабелязани на парти. Всяка линия от флоралните и абстрактни щампи носи свое име – „Paisley Rain”, „Bobble Drops” и „Notepad Flower” – последният от които е любим на Марк Елей. Дрехите като че ли са създадени за малките, послушни момиченца, а този подход към стила не може да не предизвика възхищение. Дрехите провокират да се върнем в детството, да извършим нещо неочаквано и непредвидено, но всичко това с премерена доза стил и елегантност.
Модното ЕГН на „Кашарел” е младежки стил, женствена линия, лекота на материите, изискана кройка и ярки цветове. По тези основни характеристики моделите на френската къща биват разпознати из целия свят. Дрехите са полуежедневни, уловящи най-точно духа на времето за релакс и спокойствие. Габардинените миниполи с 3 плисета на всяка страна се носят в комбинация с къси, прилепнали, цветни пуловери от шотландска вълна, наметнати върху ризи с бледи щампи или блузи с бродерии. Цветовете са ярки и живи, вдъхновени от природата на Африка и Далечния Изток. Целта на моделите е да уловят и представят дивото и свободното у човека.
„Кашарел” е изключително позната марка и в света на парфюмите и ароматните консистенции. Историята на благоуханията започва през 1975, когато Жан Буске подписва договор с „Л’Ореал” за съвместно работа в тази насока. Усилията им дават резултат през 1978, когато е представен парфюмът с екзотичното име „Anaïs Anaïs”. Анаитис – богинята на любовта в Древна Персия, символ на непреходната романтика, е кръстницата на този аромат. Освежаващ и цветен, с реверанс към водната лилия, в него са смесени над 300 вида други ухания. В сърцевината си комбинира цветове от зюмбюл, иланг-иланг, жасмин, ирис и роза, дървесните нотки са в композиция от сандалово дърво, кедър, амбра и тамян, градираща до съчетание на портокалови цветчета и зеленина. За съвременна богиня на любовта и рекламно лице на парфюма модната къща избира модела-икона Кейт Мос. „Anaïs Anaïs” е последван от “Cacharel pour l’Homme”, “Loulou”, “Eden”, “Loulou Blue”, “Eau d’Eden”, “Noa” и др.
Лансиран през 2004 година, като цветна версия на “Noa”, парфюмът “Noa Fleur” съдържа екстракти от божур и българска роза, хибискус, листа от касис и кориандър, индийско орехче, кафе и бял мускус. “Елексир от любов и копнеж” – така най често описват парфюма „Amor Amor” тези, които са се насладили на неговото вълшебство. Смес от плодови и цветни ухания, богати на благородство, любовният аромат привлича с мирис на мандарина, жасмин и ванилия. Най-новият парфюм на модната къща е „Liberté”. Вдъхновен от вкуса и аромата на традиционния френски кейк „chamonix”, той омайва със свежи нотки на цитрусови плодове, пачули и топла дървесна сърцевина. Ярък и дързък, новият женски аромат смесва винаги непостоянните желания на жената, прави ги ярки и сензитивни. Жизел Бюндхен е избрана от "Кашарел" за лице на новия парфюм: "Liberté” придава на кожата ми дълготраен и упойващ аромат. Слагам си от него почти навсякъде – на китките, на врата, зад ушите, дори към долната част на гърба, защото така е много секси. Горда съм, че представям толкова добър продукт", споделя тя за списание "Diva e donna".
Дизайнерите на модната къща обръщат изключително внимание и на опаковките на парфюмите. Елегантните, оригинални по форма стъклени шишенца са символ на уникалното и самобитното, което всяка всяка жена носи у себе си. Само с няколко капки „Кашарел” тя успява да го извади на показ и да го поднесе с тайнствена усмивка на света.
Ако една жена може да бъде облечена само с капка парфюм, то на друга й е достатъчно само едно бижу. След 2004 г. „Кашарел” засилва производството на часовниците–бижута. Колекцията е произведена със съдействието на „Кристиан Бернард груп”. „Творчество, женственост и смелост” – тези три качества претворяват дизайнерите във всеки детайл на бижутата от лимитирана серия. Часовниците са за активната и динамична жена, чувствителна към модните тенденции. Ледено синьо за свежест и шоколадово кафяво за оптимизъм илюстират характера на лейбъла.
„Кашарел” е за тези, които вярват в романтиката и отхвърлят конформизма, за младите (като дух, не задължително като години), за тези, които намират красотата във всяко нещо и отделят внимание на всеки детайл. И за да се насладят максимално на удоволствието, отварят подаръците в спокойната сутрин след рождения си ден.