Актуално
Дона Карън
„Всичко, което правя, е от сърце и от душа”, признава Дона Карън – прочут дизайнер на международна компания, която носи нейното име. „Но дизайнът е израз на самата мен като жена с всички проблеми, чувства и емоции”, добавя тя. Всъщност дамата „обвинява” собствените си инстинкти за успеха на компанията си, която основава през 1984 година заедно със съпруга си Стивън Вайс. Карън споделя: „Това, че съм жена, ме кара да се грижа за останалите, да задоволявам капризите и нуждите им и да разрешавам техните проблеми. Така че дизайнът е постоянно предизвикателство за баланса на комфорта с лукса, на практичното с желаното”. Как Дона Карън се справя с предизвикателството да избяга от скуката на костюма до артистичния блясък на ръчно изрисуваната рокля? Какъвто и да е дизайнът, Карън ще каже, че всичко започва и свършва с бялото – с чувственото му изражение, със сигурността, със свободата на движенията.Модерната концепция за системата на облеклото на Дона се базира на седем части, които са взаимозаменяеми и от които е съставен целият гардероб – от сутрин до вечер, от лято до зима, от понеделник до уикенда. „Аз създавам тези дрехи за интернационални мъже и жени, за креативните хора, които никога не знаят къде ще приключи денят им. Затова и Ню Йорк е на етикета. Той предопределя крачките, замаха, отношението.”В тона на интеркултурния език на модата Карън се вдъхновява от живота и вътрешния свят на художника. Отличителните знаци са черен кашмир, стреч и трико, както и силуети, които обгръщат и оформят тялото. За Карън това не е въпрос на дрехи сами по себе си. Става дума за начин на живот. Тя вижда цялостната картина от главата до петите, от функционалността до естетиката. Успоредно с тоалетите се създават подходящи чанти и обувки. Какъв чорапогащник да сложите? – Дона Карън чорапогащници. Сутиен? - Дона Карън бельо. Перфектните очила? – Дона Карън очила. Списъкът продължава – колани, аксесоари, и както дизайнерката обича да казва – всичко, от което имате нужда, за да се чувствате добре. През 1989 година дамата създава дънки - DKNY – резултат от нейното желание да облече дъщеря си Габи в подходящите спортни панталони. Те всъщност са онова, което Дона нарича „хайверът на пицата на колекцията”. DKNY става много популярна и разнообразна. Разраства се в DKNY бельо, DKNY дънки, DKNY за деца. Карън има наблюдения, че много мъже в живота й, започвайки от своя съпруг, се нуждаят от изтънчена система на обличане. Имайки предвид, че баща й е шивач, неминуема е появата на мъжка колекция – през 1992 година. Тъй като кавалерите не могат да живеят само с един кашмирен костюм, DKNY създава и линия за ежедневието. Решена да съблазни всички сетива, Карън добавя към света на красотата и аромати, които са сред най-добре продаваните ухания. През 2001 година дизайнерката създава колекцията „Дона Карън дом”, или с други думи - всичко за докосванията и чувствата, което обема необходимото вкъщи – от луксозно спално бельо и свещи до много и най-различни и причудливи аксесоари.Дона Карън Интернешънъл притежава над 1000 компании и лицензирани колекции, както и DKNY магазини из цял свят. Първите магазини са в Лондон – DKNY през 1994 година и Колекцията – две години по-късно. През 1999 година е отворен DKNY в Ню Йорк, разположен между „60-та” и „Медисън Авеню” 819. С дизайн като „бягство от хаоса на града” - театрална река минава през приземния етаж. За Карън началото е в Ню Йорк. Тя е родена в Лонг Айлънд. Баща й, Габи Фаск, както писахме по-горе, е шивач, а майка й Хелън е модел. Татко й умира, когато дизайнерката е на три години. А пастрокът й, Харолд Флексман, е също в модния бизнес. Затова е напълно естествено Дона да създаде първата си колекция още докато е в колежа. Когато е втора година в училището по дизайн, тя е наета от Ан Клайн за работа през лятната ваканция. След като се труди там три години, тя става заместник на работодателката си след смъртта й. В сянката на DKNY Карън сътворява „Ан Клайн ІІ” през 1982 година. След създаване на облекла „Ан Клайн” в продължение на десет години, Карън е готова да действа самостоятелно с подкрепата на Вайс и партньора Takiyho Inc., собственик на компанията Ан Клайн. През есента на 1985 година се появява първата колекция „Дона Карън Ню Йорк” и от реакцията на пресата става ясно, че дизайнерката прави история в света на модата.По време на дългата си кариера тя получава много високи отличия. През 2003 година се сдобива със Superstar award и става първата американка с такова признание. Година по-късно от училището, в което учи – „Парсънс”, й присъждат титлата хоноруван доктор. През 2007 година е избрана за жена на годината от списание Glamour. Тя прави разпродажби на колекциите си, а събраните средства предоставя за превенция на СПИН и образование. Заделя пари и за изследователския фонд за предотвратяване на рака на яйчниците. През 1999 година създава заедно със съпруга си фондация „Карън Вайс”. „Напредъкът, съхраняването на културните ценности и грижата за децата са определящи в моя живот”, споделя Карън. Системата на Дона Карън за облеклото„Силно вярвам в системата за облеклото. И винаги я подкрепям. И особено в днешно време това важи с пълна сила. Дамите на съвремието ни не искат да трупат дрехи в гардероба си. Те просто желаят различен тоалет всеки ден. Жените искат много взаимозаменяеми дрехи, които са в състояние да променят отношението към самите тях в зависимост от това, какво носят. Така че всеки сезон аз създавам нов гардероб. Ако не си купувате нищо друго, тези одежди са универсални и за през деня, и за пътуване. Можете да добавите тук-таме по някой акцент, но базата ви е осигурена. Това е философията, която изповядвам.” ОчилаОчилата на Дона Карън обрисуват портрет на органичната красота и чувствен дизайн. Игра на противоположностите, те сливат границата между светло и тъмно, разкош и творчество, смелост и изтънченост. Материалите, от които са изработени, са луксозни, леки и осезателни. Във формите е въплътена драматична простота, видимо класно вдъхновение с най-добрата технология. Стилът подхожда на всяко движение и настроение. Спално бельоЛукс, душа, чувственост, въплътени в безкрайна любовна афера с Ню Йорк. Стилни, предизвикателни и съблазнителни, те прегръщат тялото, привличат погледа, въплъщават енергията и емоциите на града.