Актуално
ИЗЛЕЗЕ ТРЕТАТА ЕНЦИКЛОПЕДИЯ SUPERBRANDS ЗА БЪЛГАРИЯ

Coca-Cola и „М-Тел“ са най-силните потребителски марки в България
Днес беше представено третото официално издание на Superbrands за България, посветено на марките в сферата на потребителските стоки и услуги. Луксозният широкоформатен каталог проследява пътя към успеха и съвременните достижения на 50 от най-силните марки в България. Проектът е част от глобалната програма Superbrands, която оперира в над 80 страни и промотира водещите марки на националния пазар, както и добрите бизнес практики. За първи път новото издание е придружено от специално приложение – Responsible Superbrands, посветено на обществената значимост на социално отговорния бизнес.
По-късно днес предстои и кулминацията на проекта – тържествена церемония по връчване на наградите в зала „Роял“ на Шератон София Хотел Балкан, на която оценените като Superbrands марки ще получат своето заслужено признание пред многобройна публика от мениджъри на водещи компании, дипломати, официални гости от страната и чужбина.
Независимото проучване на потребителския сегмент на българския пазар, което бе проведено за втори път, посочи отново „M-Тeл“ за най-силна българска марка. Лидер сред глобалните брандове е Coca-Cola, която спечели и вота на хилядите потребители, гласували в интернет.
Методиката на подбор и оценяване на брандовете е универсална за всички страни, реализиращи програмата Superbrands. Селективният процес се осъществява на два етапа: чрез конфиденциално гласуване на членовете на независимото експертно жури – Борда на Superbrands Bulgaria, и чрез национално гласуване на потребителите в интернет. Това дава възможност експертното мнение да се разгледа успоредно с мнението на потребителите. Членовете на Борда не получават материално възнаграждение, те не оценяват марка, с която са свързани, или брандове на свои конкуренти.
Експертното жури на Superbrands се обновява всяка година и се формира от специалисти в следните три области: авторитетни представители на маркетинговата индустрия, мениджъри на ключови компании и бизнес организации, както и водещи журналисти от влиятелни медии. Председател на Борда на Superbrands за този проект е проф. д-р Веселин Благоев, председател на Българската асоциация по маркетинг. Партньор на Superbrands в провеждането на националното гласуване на потребителите в интернет е водещият институт за пазарни проучвания GFK Bulgaria.
В потребителското онлайн проучване взеха участие 10 000 души от цялата страна в съотношение: 68% жени срещу 32% мъже. Най-активна бе групата на младите хора на възраст между 26 и 35 години. По отношение на доходите с най-голям дял (30%) са участниците с доход на домакинството над 1500 лв.
Мнозинството от участниците в изследването (76%) посочва, че са запознати с марките на пазара, като всеки трети заявява, че е изключително добре запознат с тях. Решаващо влияние върху избора при покупка на стоки и услуги оказват мнението на приятелите, ползвали тази марка, конкурентните цени и маркетинговите активности – добрата рекламна кампания и положителният образ на марката в медиите. Жените се влияят в по-голяма степен от мнението на приятелите, отколкото мъжете, докато вторите са повлияни повече от известността на марката.
Сред възрастовите групи влиянието на приятелите е най-силно при групата на 18–25 г., докато конкурентната цена въздейства в най-голяма степен на хората над 45 г. Известността на марката е показател, който влияе най-силно както на най-младата възрастова група – под 18 г., така и на най-възрастната – над 45 г.
Грижата на бранда за потребителите, както и страната на произход са основните критерии, които мнозинството от участниците в изследването вземат предвид при избора на марка. Всеки трети участник споменава също така следните важни фактори: политика за опазване на околната среда и етика на марката (например поддържа ли тя политика на лоялна търговска конкуренция, или е работодател, който не допуска дискриминация).
Повечето от участниците са склонни да заплатят по-висока цена за любимата си марка, като преобладават посочилите 10% увеличение на цената. Почти всички участници в изследването (91%) асоциират марковата стока с високо качество. Половината от гласувалите смятат, че брандът разкрива в значителна степен тяхната индивидуалност, и заявяват лоялност към марките, които купуват. Сред гласувалите преобладават тези, които биха се доверили на известна марка, ако не са добре запознати със стоката или услугата, която купуват, както и тези, които търсят изгодна цена, но купуват стоката само ако харесват марката.
Изданията Superbrands са известни в десетки страни по света като Библията на брандинга. Те имат широка читателска аудитория, ползват се с авторитет и доверие сред деловите кръгове, ключовите публики и потребителите, защото дават отлична представа за лидерите на националния пазар и за неговото развитие. Публикациите се ползват редовно от журналисти, коментатори, инвеститори и специалисти по маркетинг като основен справочник.
Първият проект на Superbrands за България, реализиран през 2006 г., бе посветен на марките в сферата на потребителските стоки и услуги (business-to-consumers). Вторият успешен проект бе финализиран в началото на 2008 г. и бе посветен на марките в бизнес сегмента (business-to-business).
Глобалната организация Superbrands е независима институция, фокусирана върху брандинга. Тя отличава и популяризира изключителните търговски марки, които се открояват и доминират над всички останали в рамките на националния пазар. Организацията провежда конкурса за отличията Superbrands и реализира едноименната промоционална програма, която е представена в над 80 страни по света. Сърцевина на нейните програми са официалните й публикации, чрез които промотира най-успешните бизнес практики по света.
Superbrands България